25.8.09

** Els recursos del mestre **

Com e dit abans, el treball que ens va tocar al meu grup i a mi va ser: Els recursos del mestre. La veritat que va ser un treball que ens va costar d’arrancar, al principi no l’enteníem bé i no sabíem per on tirar, però aviat vam saber redreçar-lo.

Tot i començar amb aquests entrebancs al final ens en vam saber sortir. L’exposició que vam fer a les companyes crec que va sortir força bé! Vam saber explicar d’una manera entenedora aquells conceptes que a nosaltres ens havia costat entendre.

A continuació deixo un petit resum sobre el treball que vam realitzar, on hi apareixen els conceptes més importants.

Per acabar, vull dir que fent aquest treball he après coneixements que no coneixia. Ens ha ajudat a conèixer els recursos dels quals pot disposar el mestre.

Competències digitals especifiques del mestre en relació a la tecnologia

Què és una competència: Una competència és la capacitat de posar en procés els diferents coneixements, habilitats i actituts a més dels valors de forma integral a las diferents interaccions que tenen els estudiants a la vida i al mercat laboral.

Competència digital:

Per viure en la societat del segle XXI, cal que els nens, nenes i adults, adquireixin competències relacionades amb l’ús de les Tecnologies (TIC). Aquestes competències es planifiquen a les diverses etapes i queden recollides al currículum d’educació infantil, primària, secundària, Batxillerat...

L’ús de la tecnologia rep el nom de competència digital; i el procés s’anomena alfabetització.

Documents de referència: Hi ha diversos documents que marquen quines haurien de ser les competències TIC dels docents; i se’n poden destacar dues:

1-Normes UNESCO:

Document on s'explica que el mestre haurà d'aprendre i posteriorment desenvolupar un paper de lideratge en la formació dels seus col·legues i haurà de tenir la capacitat d'experimentar, aprendre contínuament i utilitzar les TIC amb vista a crear comunitats professionals de coneixement.

Hi ha tres nivells que haurien d’adquirir els docents per l’ús de la tecnologia:

-Nocions bàsiques de la tecnologia: els docents han de conèixer el funcionament bàsic, com les aplicacions d’activitat, un navegador... A més a més han de ser capaços d’utilitzar la tecnologia durant les activitats amb el conjunt de la classe, amb petits grups i amb alumnes sols.

- Aprofundiment de coneixements: els docents han de conèixer tota una sèrie d’aplicacions i instruments, hi han de ser capaços d’utilitzar-les amb flexibilitat en diferents situacions.s. Han de saber utilitzar les TIC per crear i supervisar els plans de projectes. També han de ser capaços de crear contextos d’aprenentatge flexibles i en aquests contextos han d’integrar les activitats centrades en l’alumne i aplicar la tecnologia amb flexibilitat.

-Creació de coneixements: els docents han de saber utilitzar les tecnologies per fomentar les competències. Han de ser capaços de desenvolupar un paper de lideratge en la formació dels seus col·legues, i han de tenir la capacitat necessària i mostrar la inclinació adequada per experimentar, aprendre contínuament i utilitzar les TIC.

2-Normes de la ISTE:

Dos documents diferenciats per docents i estudiants sobre les competències que haurien de tenir:

Normes Nacionals sobre la Tecnologia Educativa per a Docents: els docents haurien de ser competents en:

- Inspirar i facilitar l’aprenentatge i la creativitat dels estudiants.

-Planificar experiències d’aprenentatge i avaluació incorporant instruments contemporanis.

- Mostrar coneixements, habilitats i estratègies centrades en la societat digital.

- Promoure la ciutadania digital i la responsabilitat.

- Millorar la pràctica Professional i la capacitat de lideratge.


Normes Nacionals sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants: els estudiants haurien de ser competents en:

- Creativitat i innovació

- Comunicació i col·laboració

- Investigació i fluïdesa en l’ús de la informació

- Pensament crític

- Ciutadania digital

-Funcionaments de la tecnologia i conceptes

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada